ARTISTS

参加アーティスト詳細

漆の伝道師

HASHIMOTO Haruka

中信

橋本 遥

漆芸

WORKS & COMMENT

作品&コメント

《悪い夢》2012年

《悪い夢》2012年

Read in English Text

Urushi (Japanese Lacquer) and I
I studied Urushi as a material for artistic expression in university, and Urushi for japan ware for everyday use in Urushi-producing districts.
In addition to those, there are innumerable ways of expression using Urushi.
In working with Urushi, I would like to acquire various ways of expression and continue to produce Urushi products.

Shinshu and I
In 2007, when I studied Urushi-Art (Japanese Lacquer) at Tokyo University of the Arts, I visited two Urushi-producing districts, Kisoshirakawa and Naraijuku, in Shiojiri-shi in Nagano Prefecture for the first time, as part of a study tour.
Being attracted strongly by rich natural ambiences and the way of living of the local people working with Urushi, I started to visit there regularly to meet with the people I got acquainted with.
I am now renting a building which was formerly the residence of an Urushi master in Kisoshirakawa together with my friends, and we use it as a center for activities, including workshops and ceramic classes, or simply engage with the local people there.
《悪い夢(部分)》2012年

《悪い夢(部分)》2012年

《椿の箔濃》2017年

《椿の箔濃》2017年

《椿の箔濃》2017年

《椿の箔濃》2017年

《椿の箔濃》2017年

《椿の箔濃》2017年

《椿の箔濃》2017年

《椿の箔濃》2017年

《椎の葉の花器》2018年

《椎の葉の花器》2018年

《スプーン》2015年

《スプーン》2015年

《SMALL CUP》2015年

《SMALL CUP》2015年

《CUP-×○》2015年

《CUP-×○》2015年

Profile

プロフィール

橋本 遥

橋本 遥HASHIMOTO Haruka

漆芸

1984
山梨県甲府市生まれ
2008
東京藝術大学美術学部工芸科漆芸専攻卒業
2010
東京藝術大学大学院美術研究科修士課程漆芸専攻修了
2010−2013
東京藝術大学大学美術学部塗装造形工房教育研究助手
2017
東京藝術大学大学美術学部塗装造形工房非常勤講師

AWARD

おもな受賞歴

2008
卒業制作工芸科原田賞受賞
2010
修了制作漆工奨学賞受賞
2015
第4回そば猪口アート公募展審査員賞受賞

RELEASE

おもな作品発表歴

2008
個展(東京都、京橋)
2012
「漆芸の軌跡と未来展」(東京藝術大学大学美術館/東京都)
「うるしのかたち展」(東京藝術大学アートプラザ/東京都)
2014
グループ展(茨城県)
「うるしのかたち展」(東京藝術大学陳列館/東京都)
2015
第4回そば猪口アート公募展(安曇野市高橋節郎記念美術館/安曇野市)
2016
グループ展(東京都、銀座)
「うるしのかたち展」(東京藝術大学陳列館/東京都)

COMMENTARY

学芸員の解説

Read in English Text

A Missionary of Urushi (Japanese Lacquar)

There are episodes of conquered warlords whose skulls were covered with lacquer and painted with gold after being beheaded. This process is known as “hakudami” and, once completed, their crania were put on display. In the modern world, this may sound extremely crude. However, this was thought to be the way to pay the utmost respect for the dead. The “hakudami” created by HASHIMOTO Haruka is, of course, not made of real human skulls. He uses plaster heads produced from shaped casts. The plaster skulls are lacquered in layers. This method is called “hollow dry lacquering.” HASHIMOTO’s aim is to show the possibilities of the lacquer technique. It looks as though HASHIMOTO is creating just lacquer crafts on one hand but, on the other hand, he truly becomes deeply involved with “hakudami” with an innocent look on his face! I would like to keep my eye on what HASHIMOTO continues to create with his dry lacquer technique.

Misawa, Shinya (Azumino-shi Board of Education)

EXHIBITION MUSEUM

開催会場の情報

安曇野市豊科近代美術館

安曇野市豊科近代美術館

中信エリア

住所
〒399-8205
長野県安曇野市豊科5609-3
電話番号
0263-73-5638
開館時間
9:00~17:00
閉館日
月曜(祝日除く)・祝日の翌日休

「シンビズム2 -信州ミュージアム・ネットワークが選んだ20人の作家たち-」会期中は開館時間、閉館日が通常と異なっております