ARTISTS

参加アーティスト詳細

重なるけれど混ざらない魅力

SAITO Haruka

北信

齋藤 春佳

油画・インスタレーション

WORKS & COMMENT

作品&コメント

《飲めないジュースが現実ではないのだとしたら私たちはこの形でこの世界にいないだろう(部分)》2016年

《飲めないジュースが現実ではないのだとしたら私たちはこの形でこの世界にいないだろう(部分)》2016年

Read in English Text

I mostly create works as pieces of visual art. Sometimes I create works representing tasting, such as food, as well as listening or touching, but when I create, I usually expect my work will be appreciated visually, regardless of the distinction between paintings or spatial works.
The juice in this painting is an image. But the juice you are looking at really exists. The stars wee see from the earth, the ridges of mountains, the horizon and other phenomena are so distant and out of reach. That’s why we can grasp their forms as they are. We cannot grasp the entire shape of the mountain at once, because we are on it. In general, the existence of something depends on our point of our perception.
In other words, if images were unreal, we would not exist in this world perceiving our shapes and forms. Reality is perceived by seeing. Yet, we lose track of our image in a fraction of a second. I want to stay in a world where images remain as they are because I don’t like a world where images vanish in the course of time. My prayer cannot be answered in the existing structure of the world. Therefore, I wonder if my works may change how we perceive the structure of space or not. They may provide us a means to another way. Because I believe my works are an effective way to answer my question, I can create my works anew over and over throughout the course of my life.
《あなたが今これを見ているということは…》2017年

《あなたが今これを見ているということは…》2017年

《石の自由意志》2017年

《石の自由意志》2017年

《影の形が山》2017年

《影の形が山》2017年

Profile

プロフィール

齋藤 春佳

齋藤 春佳SAITO Haruka

油画・インスタレーション

1988
長野県長野市生まれ
多摩美術大学美術学部絵画学科油画専攻卒業

RELEASE

おもな作品発表歴

2009
「act」(新宿眼科画廊/東京都)
「今はもう今はなさそう」(東京造形大学内ギャラリー node/東京都)
2010
「via art 2010」(シンワアートミュージアム/東京都、銀座)
「今、魔物、ノコギリ、リコーダー、あたし、舌、滝、京橋、しろつめくさ、酒場、ばつ、つば、バラ、落馬、バラバラ、乱気流、後ろ、六畳一間、まとも、もしもし、しょうが焼き、霧吹き、消え、絵、遠心力、クレーター、あなた、多面体、今」(GALLERY b. TOKYO/東京都)
2011
「アートが山をのぼること」(清澄寺・釈迦寺/千葉県)
「四郎かマチルダ」(現代HEIGHTS/東京都)
2012
トーキョーワンダーウォール2011都庁「宝石と眼球が地中で出会ってもまっくら」(東京都庁/東京都)
TWS-Emerging2012「思い出せる光景と思い出せない光景を見た地球から見える星も見えない星も公転しあっている、地球含め」(トーキョーワンダーサイト本郷/東京都)
2013
「乱反射」(港食堂&ゲストハウスlit/岡山県)
「たおれた花器の水面下ではもう一度同じ花が水を吸い上げている」(実家JIKKA/東京都)
2014
第2回「メタモルフォーシス展」(ギャラリー82/長野市)
現代美術シーン6「記憶の地層」(小海町高原美術館/小海町)
2017
「飲めないジュースが現実ではないのだとしたら私たちはこの形でこの世界にいないだろう」(埼玉県立近代美術館/埼玉県)

COMMENTARY

学芸員の解説

Read in English Text

A Missionary of Urushi (Japanese Lacquar)

There are episodes of conquered warlords whose skulls were covered with lacquer and painted with gold after being beheaded. This process is known as “hakudami” and, once completed, their crania were put on display. In the modern world, this may sound extremely crude. However, this was thought to be the way to pay the utmost respect for the dead. The “hakudami” created by HASHIMOTO Haruka is, of course, not made of real human skulls. He uses plaster heads produced from shaped casts. The plaster skulls are lacquered in layers. This method is called “hollow dry lacquering.” HASHIMOTO’s aim is to show the possibilities of the lacquer technique. It looks as though HASHIMOTO is creating just lacquer crafts on one hand but, on the other hand, he truly becomes deeply involved with “hakudami” with an innocent look on his face! I would like to keep my eye on what HASHIMOTO continues to create with his dry lacquer technique.

Watanuki, Kaoru (Nakano.city.Museum )

EXHIBITION MUSEUM

開催会場の情報

須坂版画美術館

須坂版画美術館

北信エリア

住所
〒382-0031
長野県須坂市大字野辺1386-8 (須坂アートパーク内)
電話番号
026-248-6633
開館時間
9:00~17:00
閉館日
水曜休(祝日除く)

「シンビズム2 -信州ミュージアム・ネットワークが選んだ20人の作家たち-」会期中は開館時間、閉館日が通常と異なっております